Pages

Search This Blog

Thursday, February 13, 2014

Practice make Perfect

Bismillah..


Dah lama sangat blog ni x berupdate..kalau diibaratkan seperti rumah,mungkin sawang dah berlayer2 gamaknya..

Alhamdulillah,Allah gerakkan hati nak bercoret sedikit malam ni..sekadar meluahkan perasaan, berkongsi pendapat, bertukar buah fikiran..

Alhamdulillah jugak, saya sekarang sudah memasuki alam Undergraduate study..Bachelor of Science (Applied Chemistry) i.allah..baru nak menghabiskan semester 2, tahun pertama...Allah..panjang lagi rupanya perjalanan ni~~ 

Apa pun, bukan itu yg ingin diceritakan. cukuplah sekadar update serba sedikit. Apa yg saya nk smpaikan ni sebenarnya dah lama terpendam..x mampu nak luah..lebih tepat..x tahu dekat sapa saya nak meluahkan..

Sedih adalah perkataan paling tepat untuk menggambarkan perasaan saya setiap kali saya isu ni terlintas di benak fikiran. Isu sejauh mna kita mengambil berat tentang Al-Quran. Saya x mahu menyentuh isu tadabbur dan sebagainya..tapi isu basic. BACA  ataupun dekat UIA we called it READ.

Sungguh, setiap kali saya berpeluang mengetuai halaqah tilawah Quran, hmpir menangis saya dibuatnya. Sedih sebab masih ada yg x dpat nk kenal huruf. Itu baru huruf, belum lagi disentuh isu hukum nun mati dan tanwinnya..

Pernah saya ingin menguji sahabiah2 yg sehalaqah dengan saya. Sengaja disoal tentang panjang mad asli. Aduh, jawapannya.."x ingatlah,4 ke 5 ntah".. dan saya hanya mampu tersenyum. KELAT dan RALAT.
Pernah jugak saya bermakmumkan imam yang bacaannya..Allah..sedap sungguh..tapi makhrajnya..Aduh~~ 

Kadang2 saya terfikir, siapa yg patut dipersalahkan? mereka? ibu bapa? Guru? ataupun saya. Saya mengaku, gerakan dakwah kita lebih tertumpu kepada pembentukan negara islam ataupun yg seangkatan dengannya..tapi kita lupa yg kadang2 dlam halaqah kita masih ada yg terkial2 nk membaca..

Lumrah sekarang, tak tahu lagu,malu..tak tahu baca Quran,buat tak tahu..

Selalu saya kongsikan dengan sahabat2 saya, macamna solat nk berkat kalau fatihah masih fail? Macamna nak didik anak2 nnti kalau mother-to-be masih bertatih membaca? 

Ayuh,sahabat2 sekalian. cukup2 lah dengan mindset 'kita masih muda' atau 'nnti dah kawin mintaklah suami ajarkan'..nyawa Allah boleh cabut bila2 masa..sementara lidah masih berfungsi..masih boleh diasah..rajin2kanlah membaca Quran..yang rasa bacaannya agak ok,tak rugi nak membantu orang lain. 

Sebab saya percaya "Practice make perfect"

INGAT!! "change for good is not a sin though it cost you half blood n tears to start"

=)
=)

"tiada alasan bagi sesiapa yang berkemahuan"



No comments:

Post a Comment