Pages

Search This Blog

Wednesday, May 25, 2011

KHATAM OH KHATAM~~

 Hurmm...apa aku nk tulis sbnarnya..oh ya..just nak kongsi dengan korang2..mcmna rasa bila dah hbis khatam hafalan 30 juzuk al-quran..bukan khatam bacaan yea...

  Pagi itu,30 hb 4...kelihatan berbondong2 manusia berpakain kelabu asap menuju ke garaj belakang dewan muktamar untuk menikmati breakfast..maklumla..hari tu smua makanan dwan mkn hntar ke dewan muktamar....so secara tiba2 belakang tu pnuh la dgan student2 IQRAC gen 11....dipendekkan cerita..tiba la waktu perarakan....so semua org beratur dengan penuh semangat...aku pon sama la..dok depan skali..maklumla..ketua kelas..hehe..ok2 dah merapu....then.bila ja bunyi kompang bermula...kami pun berarakla dengan pensyarah tasmi n ustaz2 yang lain...bila smpai ja depan dewan..semua nak menggigil..sebab ibu bapa semua tengok ke arah kami...dah siap ada red carpet lagi...

  Banin pun split barisan sbb diorang ada yang nk kena baca atas pentas...so,bila turn banat...aku tgok depan..."mak,ada skrin besar la...bila dah hbis semua org duduk...majlis pun bermula....

                                                                 ***

   Bacaan first oleh ust Wan...adus..rsa syahdu....then,diteruskan dgan bnin2 lain..mula2 tak fokus sangat..sbb dok tgok skrin ja..pastu,bila smpai dkat surah al-zalzalah..diana yang duk sebelah aku dah "mula hujan"ah..sudah..dah la bnin tu baca ala2 sedih gitu...nsib ada bwk tisu lebih....tapi..hujan dia x berhenti takat tu ja...malah lagi lebat...T_T....tiba2 aku rasa kagum..."allah,hebatnya diana...boleh menghayati ayat2 ni smpai nangis..sedangkan ni baru ayat2 lazim…yang aku ni dok komen ja org baca”...terus aku concentrate...tapi aku x hujan ye...pastu..dah msuk dekat 3 qul..Us wan conduct balik....mula dengan Al-ikhlas...satu demi satu ayat aku dengaq...

"Katakanlah (wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa"Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat"

sampai ayat ke 2 aku tersentak....Ayat memohon sebarang hajat tu mmbuatkan aku turut menangis...terasa betapa kerdilnya aku depan allah....bacaan diteruskan...smpi la surah An-naas..Kemudian disambung dengan al-baqarah semula dan satu ayat daripada Surah Al-an’m..

Dan telah sempurna fiman tuhanmu( Al-Quran) dengan benar dan adil…Tidak ada yang dpat mengubah firmnnya..dan dia maha mendengar, maha mengetahui…"(115)

  Trus aku rasa…dush3…macam ada berbukit2 hempap atas kepala…rasa bahu ni terbeban bila nak jaga 30 juzuk tu…teringat balik time kena marah nagn ustazah bila x lancar..time merungut dekat sakinah bila susah nak hafal….time rasa mcm nak ponteng je bila x cukup modal (6 muka)…timeawal2 masuk dengan x ikhlas… n now it end…dah x boleh rasa semua tu…sedih,bersyukur n terharu sangat2…n x perlu tunggu lama2..dah nangis dah…sedih sebab rindu zaman2 dulu..bersyukur sebab allah bagi kesempatan,bagi peluang habiskan 30 juzuk walaupun dulu2 x ikhlas...terharu sebab mcm x percaya dah bergelar hafizah…macam x percaya aku dipilh untuk bawak amanah allah…sampai la ustaz baca doa khatam…

Allahumma ja’alnal quraanala fid dunya qarina,wafil qabri mu’nisa..wafil qiamati syafi’a..wa ‘ala siroti nura..wa ilal jannati rafiqa..waminannari sitra wa hijaba…

   Memang ameen sangat2 doa ustaz…n terbayng tanggungjawab yang perlu di pikul…allah…rasa mcm nak patah balik..but there is no turning back kan2?? Start dari situ,terus tanam azam nak jaga quran btul2..dah tanak main2 dah…ustaz penah kata..”kalau kamu tinggal quran sehari,quran tinggal kamu seminggu…tinggal seminggu,quran tinggal sebulan…tinggal sebulan…quran tinggal setaun” aku tak mau jadik cam tu…so,buat yang berminat nak menghafal quran…dipersilakan..anda sedang merancang untuk membuat pelaburan yang x akan rugi..n takde yang berani kata path that you take is absolutely WRONG!!..( quoted from mantop book)…
 Lastly…kepada sahabat2…jom jaga quran..dapat atau tak..perkara kedua..Al-quran tu milik Allah…kalau Dia nak bagi..kita dapat..kalau x,kita x dapat..tp yang paling penting…MUJAHADAH itu PERLU!!( ni nasihat Azlina..mrs. masyi batch aku..) X kan nak masyi kalau FB 24/7??? Huh,tepuk dada tanya iman….

P/S: Ada sahabat pernah kata..indahnya penat dengan Quran….indahnya stay up sebab Quran…indahnya mujahadah sebab Quran…=)

No comments:

Post a Comment