Pages

Search This Blog

Friday, May 20, 2011

BERMULA SEBUAH PERJALANAN...

  Tepat jam 2.30, sony green heart aku berbunyi menandakan ada incoming call. Aku tengok skrin"oh,ayah".
then, ayah tanya "kakak dekat mna? ayah da smpai ni. kereta ada dpan padang asrama"aku bergegas turun dari bilik bersama2 dgn luggage yang mengalahkan org blik oversea. Nasib ada kwn2 yang nak tlg mengangkut..agak2 dah hbis,aku pun kata dekat ayah "ayah tggu sat na..kak nk pi jumpak kwn2 sat"..

  Aku percaya,situasi tadi berlaku pd hmpir semua sahabat-sahabiah yang blik hari ni..sedih kan?? bohongla kalau sapa yang x sedih..nak meninggalkan darul quran bukannya senang..tempat yang di mana kita mula bertatih dengan Al-Quran sehinggalah kita mmpu berlari dan terus berlari...tempat yang mengajar kita kematangan (bak kata ust wan pada last kuliah tafaqquh)...n seribu satu experience....lagi sedih bila ada dlm kalangan kita yang x akan bersama2 meneruskan perjuangan di bumi uia....

 Masih terngiang2 saat kita sama2 haluan siswa...saat sama2 kena denda sebab lambat....saat sama2 kena simbah air time mafatih....saat buat presentation time prog2 lain...ALLAH...aku meninggalkan DQ x sampai setengah hari....tapi aku dah mula RINDU!!! YA, RINDU PADA DARUL QURAN...rindu pada suara2 mengaji dekat masjid time nak tggu isyak...rindu pada kuliah tibyan n tafaqquh....rindu pada tasik, kelas tasmi'....klise?? memang,sangat stereotaip...ada shbt yg berkata "alah,kejap ja tuh..nnti bila dah msuk uia..DQ pun dah  x nak jejak.." Benarkah? Aku x berani mengiakan...

 Permulaan kisah ku sebelum mnjejakkan kaki ke darul quran bukanlah seperti sahabat-sahabiah yg lain..niat asal untuk menjadikan DQ sebagai tmpat TRANSIT semata2....mungkin ada yang melakukan solat hajat untuk masuk DQ, tapi aku buat solat hajat supaya aku x dapat DQ..lucu bukan? hari pendaftaran hanyalah tempat aku memaniskan muka depan parents, supaya diorang x sedih...haluan siswa dilalui dengan penuh kebosanan..apatah lagi mafatih..namun, semakin lama perasan nak kluar DQ hilang...digantikan dengan perasan sayang untuk aku tinggalkan hafalan yang baru nak bertatih...kata ayah"kejar akhirat,kakak akan dapat dunia"...setahun setengah di DQ mengajar aku erti ukhuwah fillah....benar,ukhuwah  di DQ x sama hatta semasa aku di MAKTAB MAHMUD. Buat sahabat, terima kasih atas segalanya...may ALLAH bless us here and hereafter....INSHAALLAH....

P/s : CHANGE FOR GOOD IS NOT A SIN THOUGH IT COST YOU HALF BLOOD AND TEARS...TERIMA KASIH SAHABAT!! =)

No comments:

Post a Comment